Eu însumi mă spovedesc. O fac cu fiorul că spun lui Dumnezeu păcatele și greșelile mele. Dar citind despre recentul caz al părintelui Visarion Alexa nu poți să nu te întrebi: cum se poate ajunge de la spovedanie la molestare sau chiar viol?

  Pornind de la ideea că cine vine la spovedit este sincer, o face cu părere de rău și cu încrederea că este auzit de Dumnezeu, este clar că problema este la preot. Atitudinea corectă a celui spovedește este aceea de a asculta cu răbdare, de a da sfaturi pentru schimbare și de a da, în numele lui Dumnezeu, iertarea.

  De multe ori oamenii vin la preot cu lucruri sensibile, care le apasă greu conștiința. Mulți sunt în stare de deznădejde, de teamă, frământați de conștiință, răscoliți de problemele lor. Cei ce vin la spovedit au nevoie să fie ascultați și consolați. Preotul este părintele spiritual care în numele lui Dumnezeu mângâie sufletește, încurajează, sfătuiește, ceartă cu blândețe.

     Preotul nu are voie să profite de starea sufletească a celui ce se spovedește. Dacă face asta se transformă în manipulator spiritual. Când această manipulare e cu scop este extrem de grav. Scopurile pot fi numeroase: de influență, de subjugare, pentru obținerea de avantaje materiale sau mai grav sexuale, asta fără pretenția de a epuiza posibilitățile. În perioada comunistă, spre exemplu, exista suspiciunea că cei ce spovedeau raportau Securității.

  Când se urmărește obținerea de avantaje sexuale este extrem de grav. Este calea cea mai simplă de a distruge sufletește un om, de a-l îndepărta pentru totdeauna de credință și de Dumnezeu. Argumentele molestatorilor, legate de iubire, de neînțelegerea credinței, nu fac decât să ruineze structura spirituală a celui molestat.

  Cazul de molestare al părintelui Visarion Alexa nu este primul. Acum câțiva ani a fost cazul lui Corneliu Bârlădeanu subiectul molestării fiind elevii seminariști, aș aminti și pe cel al părintelui celebru povestit pe blogul Lumea speranțelor: https://lumeasperantelor.ro/ana-a-inceput-la-o-spovedanie/, desigur fără pretenția de a afirma că ar fi singurele.

   A apărut zilele astea cazul unui preot din județul Prahova. E posibil să apară și alt cazuri similare, căci abia s-a deschis ”Cutia Pandorei”.

Ce au în comun aceste cazuri?

– Abuzatorii sunt preoți tineri, de până în 50 de ani;

– Spovedania nu se face în biserică, ci în diverse chilii și dependințe bisericești, mai nou unii spovedesc în stații Peco sau unde li se solicită (seniorii spovediți acasă datorită neputinței trupești sunt o normală excepție);

– Abuzatorilor le este comună practica îmbrățișării și sărutului pe frunte, pe fondul emoției pricinuite de confesarea frământărilor interioare;

– Este comună paralizia victimelor când agresorul depășește limita decentă.

– Este comună teama victimelor și ezitarea de a reclama autorităților agresiunea.

    Ce e de făcut?

   Eu exprim doar o părere, fără pretenția de a epuiza subiectul. În afara unei temeinice pregătiri spirituale a celor ce vor deveni confidenții oamenilor ar trebui urmărite și aceste principii:

– Alegerea unor preoți în vârstă pentru spovedanie.

  O tânără care a făcut o pasiune pentru un preot care trecea prin probleme asemănătoare cu ale ei a primit un sfat excelant. S-a sfătuit cu un preot cu experiență care a învățat-o să-și aleagă un confesor care să aibă tot părul albit de vârstă.

– Spovedania să se facă doar în biserică, la ore decente, iar în cazul tinerelor să mai fie prezente și alte persoane la spovedit .

– Interzicerea cu desăvârșire a gesturilor nefirești cum ar fi îmbrățișările sau sărutarea pe frunte.

– Încurajarea victimelor spre a reclama orice agresiune. Stigmatizarea victimelor, sub felurite pretexte este de neînțeles. A căuta circumstanțe atenunte preotului abuzator este aberant. Da, preotul este om ca toți ceilalți, dar prin jurământul de la hirotonie și de la căsătorie și-a asumat să fie ”bărbat al unei singure femei”.

– Aplicarea de pedepse exemplare în cazul abuzului, atât din punct de vedere legal cât și bisericesc.

      Dacă nu se vor lua măsuri urgente vom fi martorii împuținării până la dispariția a tinerilor la spovedanie. Aceasta va însemna, practic, distrugerea Bisericii din interior.

       Doar pedepsirea exemplară a vinovaților va face posibilă ridicarea suspiciunii care plasează acum asupra tuturor preoților.

 Nu mai vorbim de faptul că prima victimă a fost molestată după ce a fost împărtășită. Doar un trăitor al credinței poate înțelege grozăvia acestui fapt.

S-ar putea să-ți placă și...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *