Invitație la lectură: Ultima ispită a lui Hristos- Nikos Kazantzakis
Socotită cea mai valoroasă carte a lui Kazantzaki, Ultima ispită a lui Hristos este o carte extrem de originală, cu învățăminte multiple și prețioase. Este o carte pe care unii dintre contemporanii autorului au socotit-o controversată. A ajuns chiar în indexul cărților interzise de Biserica Catolică dar a fost oprită spre difuzare și de câteva Biserici Ortodoxe locale. În timp și unii și alții au renunțat la interzicerea cărții.
Cartea prezintă viața lui Iisus într-un mod inedit, diferit de ceea ce se învață în mod oficial. Este un Iisus mult mai uman, luptând să împace dumnezeirea cu care este îmbrăcat cu umanitatea care, prin trup, îl trage spre cele omenești. Iosif, Maria, Maria Magdalena, apostolii, Baraba sunt descriși altfel decât o face teologia oficială: sunt mai umani, au slăbicini și căderi, sunt triști, entuziaști, lași. Sunt așa cum de multe ori suntem noi toți. Tipologiile personajelor cărții sunt numeroase, sunt extrem de plastice și se potrivesc oamenilor din toate timpurile. Astfel Iuda este un răsculat contra stăpânirii romane, dornic să elibereze țara de jug. Este în același timp cel mai apropiat apostol dar și cel care-L contestă cel mai mult. Maria, maica Sa este zbuciumată de dorința de a-și vedea fiul căsătorit, de a se bucura de nepoți. Maria Magdalena, îndrăgostită de Iisus alege prostituția pentru că este refuzată de El apoi se apropie de pocăință.
Ultima ispită a Sa se întâmplă chiar pe cruce și pornește de la cuvintele celor prezenți: „dacă ești Fiul lui Dumnezeu, coboară acum de pe cruce”.
Ce ar fi urmat dacă ar fi coborât ne arată autorul în cartea sa. Dar Iisus înfruntă încercarea și depășeșete această ultimă ispită și îndeplinește planul dumnezeiesc.
Prezentare celor ce au tipărit ultima ediție românească, editura Humanitas
”Considerată capodopera lui Nikos Kazantzakis, maestru al prozei moderne şi una dintre cele mai neobosite conştiinţe ale timpului său, Ultima ispită a lui Hristos propune o monumentală reinterpretare ficţională a Evangheliilor. Romanul a fost ecranizat în 1988 de Martin Scorsese, avându-i în rolurile principale pe Willem Dafoe şi Harvey Keitel. Asemenea cărţii, pelicula a suscitat la rândul ei numeroase polemici.
Alături de Viaţa şi peripeţiile lui Alexis Zorbas şi de Hristos răstignit din nou, Ultima ispită a lui Hristos rămâne una dintre cele mai cunoscute lucrări ale scriitorului cretan: tradusă încă din 1952, înainte de a fi publicată la Atena în 1955, cartea a circulat în 27 de ţări, versiunea germană fiind reeditată de 12 ori, cea franceză şi engleză de câte opt ori. Trei adaptări pentru teatru şi ecranizarea din 1988 realizată de Martin Scorsese au consolidat celebritatea lucrării. Kazantzakis inaugurează aici o nouă formă de abordare literară a textelor evanghelice, care va fi exploatată mai târziu de nume precum Norman Mailer, Anthony Burgess sau José Saramago. „Taina lui Hristos nu e numai taina unei anumite religii; ea este universal umană; în fiecare dintre noi izbucnesc lupta lui Dumnezeu cu omul şi dorinţa arzătoare a împăcării“, scrie Kazantzakis în prologul romanului Ultima ispită a lui Hristos, o cutremurătoare cronică a destinului şi jertfei Mântuitorului.”
Ana Popescu, pentru situl Cartepedia
”Mi-ar plăcea să începeţi cartea lui Kazantzakis cu o minte deschisă, să vă imaginaţi împingând cu modestie porţile unui templu interzis, complet conştienţi de însemnătatea momentului.
În Ultima ispită a lui Hristos a fost nevoie, mai întâi, de un joc de împrejurări neobişnuite, care au atras atenţia asupra vieţii celui mai misterios personaj din Biblie.
Să nu vă închipuiţi un Isus omniscient; veţi fi şocaţi dacă veţi începe să citiţi cartea cu imaginea unui Isus infailibil.
În primele pagini, Isus ciopleşte cruci pentru condamnaţii la moarte. Are proprii demoni. Nu ştie ce i se întâmplă, nu este conştient de legătura spirituală pe care o are cu Dumnezeu. O iubeşte pe Maria Magdalena şi îşi doreşte, ca orice alt om, o familie şi o viaţă liniştită.
Cu trecerea timpului, învaţă să accepte misiunea pe care Dumnezeu i-a pregătit-o. Îşi adună discipolii, predică, iar confidentul său este Iuda.
Ultima ispită se rezumă la momentul crucificării. Isus a reuşit să treacă prin toate ispitele, mai puţin ultima, cea a morţii. Un “înger” îl îndeamnă să coboare de pe cruce. S-a dovedit în faţa lui Dumnezeu, iar acum poate să-şi trăiască viaţa în linişte.
Lupta dintre trup şi suflet, înţelegere şi ignoranță, răzvrătire şi supunere, toate acestea duc la acelaşi scop – Dumnezeu şi faptul ultim al ispăşirii păcatului. Este momentul decisiv dintre viaţă şi moarte.”